De vorming van ons onderwijs
De afgelopen periode hebben we met het team onze visie bepaald en gekeken hoe we willen dat ons onderwijs vorm gaat krijgen. Hierbij hebben we een aantal voorwaarden omschreven waaraan ons onderwijs moet voldoen. Het afgelopen jaar hebben we gekeken hoe we deze visie en voorwaarden kunnen vertalen naar ons onderwijs. Belangrijk daarbij vinden we dat de kinderen steeds meer verantwoordelijk worden voor hun eigen leerproces. Dit kan onder andere door ze eigen doelen te leren stellen en kinderen te leren reflecteren om op hun eigen werk. Ook vinden we het belangrijk dat de kinderen niet alleen kennis eigen maken, maar dat ze ook vaardigheden leren en inzichten verwerven. De rol van de leerkracht zal daardoor steeds meer veranderen van alleen kennisoverdrager naar een coachende leerkracht. Na een oriëntatie fase in alle groepen hebben we besloten om voor IPC (International Primary Curriculum) te kiezen. IPC sluit prima aan bij onze onderwijsvisie. Bij IPC worden alle vakken (o.a. wereldoriëntatie en culturele vakken) behalve taal en rekenen geïntegreerd aangeboden. Meer informatie kunt u lezen in onderstaande link IPC-ouderinfo. Taal en rekenen blijven we aanbieden zoals we dat gewend zijn. Dit zal voornamelijk in de ochtenden zijn. De overige vakken krijgen vorm binnen de IPC-thema's en zullen vooral in de middagen centraal staan.
Executieve funties: de vaardigheid die nodig is om te leren.
Pedagogische visie en beleid
Dit jaar gebruiken we, om naast de inbedding van IPC in ons onderwijs, ook te werken aan het versterken van ons pedagogisch klimaat. Wij zijn een school met een sterk pedagogisch klimaat waar kinderen en teamleden zich veilig voelen. We zijn er van overtuigd dat kinderen zich pas optimaal kunnen ontwikkelen als zij lekker in hun vel zitten. Aan de sociaal emotionele ontwikkeling wordt vaak gewerkt middels het gebruik van een methode. Wij denken dat een werkwijze niet uit een methode te halen is, maar dat je die met elkaar moet doorleven, dat je pedagogisch handelen verweven moet zijn in heel je doen en laten. Samen situaties bespreken, kennis over gedrag opdoen en gezamenlijke afstemming zorgen voor een gedragen visie. Ook doordat we de afgelopen jaren een aantal nieuwe leerkrachten hebben mogen verwelkomen is dit een goed moment om hier nadere afstemming te zoeken, ons te verdiepen en ons pedagogische klimaat nog dieper in te slijten. De Rungraaf, expertisecentrum om het gebied van gedrag en sociaal emotionele vaardigheden, ondersteunt ons dit jaar in dat proces.