Onze partners
Op school werken we met diverse partners samen om onze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden en te ondersteunen.
Waar mogelijk proberen we, indien nodig, maatwerk te organiseren, dit altijd in samenspraak met betreffende ouders.
* Onderwijsstichting KempenKind: http://kempenkind.nl/
* Centrum Passend Onderwijs: http://www.cpokempenkind.nl/
* Samenwerkingsverband Passend Onderwijs https://www.podekempen.nl/
* CJG+ De Kempen: https://www.cjgplusdekempen.nl/
Judith Haasen is Jeugd- en gezinswerker bij Centrum Jeugd en Gezin. Om de week is zij op dinsdag van 12.30 tot 16.30u aanwezig op school. Dagen en tijden zijn te vinden in de agenda van Social Schools. Mocht je als ouder vragen hebben over de ontwikkeling of opvoeding van je zoon/dochter, dan denkt zij graag met je mee! Deze dinsdagmiddag is bedoeld om heel laagdrempelig mee te denken met ouders; gewoon een gesprekje kan vaak al helpend zijn! De ondersteuning vanuit het CJG+ is gratis en vrijblijvend.
Judith is te bereiken door even een mail te sturen naar j.haasen@cjgplusdekempen.nl
* Kinderopvang
Onze school werkt nauw samen met diverse organisaties voor kinderopvang. Zowel dagopvang (0-4 jaar) en buitenschoolse opvang (4-13 jaar) worden aangeboden. Het peuterprogramma (2-4 jaar) wordt wordt door Nummereen aangeboden. Meer informatie vind je op hun site.
- Kinderopvang Beestenboel: https://www.beestenboelkinderopvang.nl/
- Kinderopvang Bolliewollie: https://www.bolliewolliekinderopvang.nl/
- Kinderopvang 't Kroontje: https://hetkroontje.be/
- Kinderopvang Nummereen: https://nummereen.com/
* Stichting Leergeld Veldhoven en De Kempen: https://www.leergeldveldhovendekempen.nl/
* GGD Brabant-Zuidoost: https://www.ggdbzo.nl/mijn-kind
* Leerplicht.net: http://leerplichtwegwijzer.nl/
* Bibliotheek De Kempen: https://www.bibliotheekdekempen.nl/
Onze school is net als alle andere scholen in gemeente Reusel de Mierden een zgn. ‘Brede School’. Kinderen krijgen meer kansen wanneer de school, het gezin en de leefomgeving samen gaan voor de toekomst van het kind. Voorwaarde is de betrokkenheid van ouders bij de Brede School. De Brede School moet een laagdrempelige voorziening zijn waarin kinderen ouders, leerkrachten, kinderdagverblijf- en peuterspeelzaalleidsters, verpleegkundigen, artsen en maatschappelijk werkers samenwerken aan de ontwikkeling van kinderen. De missie van deze Brede Scholen in Reusel de Mierden is:
“Samen gaan voor ontwikkelingskansen van kinderen.”
Dit wordt vertaald in de volgende doelstellingen:
Een goede samenwerking en communicatie tussen ouders en betrokken instellingen
(school, peuterprogramma, kinderdagverblijf, GGD, thuiszorg en maatschappelijk werk).
Samengaan voor de toekomst van kinderen wordt bereikt door de Brede School op te zetten als een ontmoetingsplaats door de informatie-uitwisseling tussen betrokkenen te stimuleren, en door gezamenlijke projecten te organiseren. De voorzieningen worden hierdoor nog laagdrempeliger en bereiken meer cliënten.
Afstemming in de opvoeding en de ondersteuning van kinderen in hun ontwikkeling
De school beoogt de ondersteuning en afstemming van het pedagogisch klimaat in de schoolsituatie, het peuterprogramma, het kinderdagverblijf, leefomgeving en de thuissituatie.
Verbetering van hulp aan kinderen die extra zorg nodig hebben
De Brede Scholen in Reusel-De Mierden streven een verbetering na in het signaleren en begeleiden van kinderen die extra zorg nodig hebben binnen en tussen peuterprogramma/kinderdagverblijf en basisschool, GGD, thuiszorg en maatschappelijk werk.
Terug naar de kerntaken
De basisschool is er voor onderwijs, het kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang is er voor opvang. Het peuterprogramma richt zich op het spelenderwijs ontwikkelen van kinderen. Doordat opvoeden steeds moeilijker wordt, wordt er een groter beroep gedaan op de professionals in deze instellingen. Een deel van deze vragen hoort eigenlijk bij andere instellingen thuis als GGD, thuiszorg en maatschappelijk werk. Deze mensen zijn er voor opgeleid. Eén van de doelstellingen van de Brede School is dan ook dat leerkrachten en leidsters zich meer op de kerntaak kunnen richten.